FOTOTIPS - FOTA BÄTTRE BILDER

| Postat i: Fototips
1
Jag måste börja med att skriva att alla har verkligen inte samma åsikt om hur man fotar bra bilder som jag. Men jag ska dela med mig av hur jag tänker och även lite knep. Men om du fotar på ett annat sätt och du gillar det så tycker jag att du ska fortsätta med det, smaken är som baken helt enkelt. 
 
När du nu har läst mitt inlägg om grunderna, om ni inte har gjort det klicka HÄR. Så är det nu dags att exprementera för dem bästa bilderna. 
 
Jag ska ta upp några punkter som jag tycker är bra att tänka på. 
 
Placering av motivet
Detta är för mig en väldigt viktig punkt. Nu menar jag placeringen av motivet på själva bilden alltså inte om motivet är utomhus eller inomhus. När du fotar så ska du undvika att ha motivet i mitten det gör bilden väldigt tråkig enligt mig. 
 
Istället ska du placera motivet mer åt höger eller vänter i bilden. 
 
Undvik att motivet kollar eller är på väg utifrån bilden. (Luften är bakom motivet)
 
Försök istället att få motivet att kolla mot den "tomma" delen utav bilden. Om du fotar någon som rider placera då equipaget åt sidan med luft framför, då ser det ut som att dem är på väg in i bilden. 
 
Bakgrunden
Något som jag försöker att tänka på men är väldigt dålig på är just hur bakgrunden ser ut. Jag brukar leta efter en så ren bakgrund som möjligt, exempel träd/himmel/mot en husvägg. Undvik att få med gungor, bilar, människor eller andra föremål som kan störa en bild.
 
Detta är bättre bakgrund:
 
Om du vill få en fin suddig bakgrund exempel bokeh av löv så placera inte motivet precis vid löven då blir inte löven i ofokus som vi vill ha. Istället ska du placera motivet några meter ifrån löven och fotografera med ett lågt bländartal.
 
Ljuset
Någonting som jag måste utveckla mig i och tänka mer på är ljuset. Jag är såklart medveten om hur jag ska fota i direkt solljus och motljus men jag tänker inte så mycket på hur ljuset faller på motivet. Finast är att ta bilder på eftermiddagen/kvällen när solen inte står så högt och inte lyser så starkt, allra finast är strax innan solnedgången eller i solnedgången då får du ett mjukt och fint ljus.
 
I direkt solljus när du har solen i ryggen när du fotar får du ett skarptljus som kan vara fint om du vet hur du ska hantera det.
Men jag föredrar motljus, tyvärr så är det inte helt lätt att få till dessa bilder men tänk på att inte ha hela ljuskällan i bilden när du fotar. Det brukar räcka med en liten del av solen/lampan eller vad du använder dig av är i bilden. 
 
Hoppas att ni tycker om tipsen och om ni undrar någonting är det som vanligt bara att kommentera. 
 
 
Hittills till FOTOTIPS - FOTA BÄTTRE BILDER


Kajsa

Bra tips och fin blogg!!


URL: http://www.kajsasvenssons.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: