TA BETALT?

| Postat i: Fototips
0
Jag har kollat runt väldigt mycket efter inspiration på olika hästfotografers hemsidor/bloggar och har även checkat in deras prislistor. 
För självklart är mitt mål att kunna tjäna pengar på att fotografera, det skulle ju vara underbart. Men just nu tycker jag verkligen inte att jag är tillräckligt duktig för att kunna ta betalt. 
 
Men, när jag kollat deras prislistor för en digitalbild så kan priset ligga uppemot 400 kronor för en bild i orginalstorlek, alltså va?
Helt sjukt ju, jag skulle aldrig betala så mycket för en bild, aldrig. 
 
Jag förstår ju självklart att man vill ha pengar för något man själv gjort, men jag skulle nog mer ta en summa just för att det är min bild och genom max 50 kronor just nu sälja bilden, och därmed låta kunden andvända den fritt.
 
Men jag har faktiskt tänkt på att sätta en vattenstämpel på bilden just för att folk ska se vem bilden tillhör och ta bort denna stämpel om kunden köper bilden. Inte helt omöjligt att det kommer bli så inom en snar framtid. 
 
Tänk att du är en fotograf så tar du 400 kronor för en högupplöst bild. Och du är på en tävling och fotar, om du säljer 50 bilder så tjänar du alltså 20 000 kronor, helt sjukt egentligen.
 
Men det jag ville få ut av detta inlägget är helt enkelt att det är helt sjukt hur mycket en bild kan kosta nu för tiden, ganska intressant.
 
Längtar lite till inomhus säsongen drar igång, gillar att fota i ridhus faktiskt. Blir lite mer utmaning och det tycker jag är kul.
 
Hittills till TA BETALT?





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: