HUR JAG REDIGERAR MINA BILDER

| Postat i: Fototips
0
Har under en längre tid tänkt att skriva om hur jag redigerar mina bilder men har helt enkelt inte blivit av, så tar tag i det nu helt enkelt. 
 
Förut redigerade jag inte alls mycket på mina bilder, jag gjorde dem lite ljusare och la på lite mer konstrast. Men jag har hittat "min bildstil" nu det senaste och tänkte alltså dela med mig av hur det kan se ut före och efter redigering och vad jag gjort med bilden. 
 
Har även tänkt att jag ska fota lite grann någon dag i veckan för att visa hur jag tänker när jag fotar och vad jag helst undviker och så vidare. 
 
För det första så är dessa bilderna fotade i RAW format istället för JPEG vilket jag verkligen rekomenderar om du ska jobba mycket med bilderna efteråt utan att tappa kvalitén. När du fotar i RAW så måste du börja att fixa den i camera raw innan du kan lägga in den i photoshop för att sedan spara den som en JPEG. 
Kan skriva mer om detta i ett enskilt inlägg och även visa er skillnaderna om det skulle vara intressant?
 

Okej, här är alltså bilden helt oredigerad. Väldigt kontrast och färglös som de flesta nog kan se, tycker personligen att det är väldigt tråkigt att kolla på dessa bilder. 
 
 
 
Såhär ser den ut när jag har gjort klart den i camera raw. Jag har ökat exponeringen väldigt mycket och även lagt på mer kontrast. Sen har jag även justerat färgerna lite mer så att dem blir klarare. Jag tycker personligen att någon överexponerade bilder är väldigt fint, det drar blickar till sig och jag tror att många håller med mig. 
 
 
 
Den sista bilden är när jag har jobbat klart med den i photoshop vilket man verkligen inte behöver. Men jag ville göra bilden svartvit så det gjorde jag där helt enkelt. Sen har jag även tagit bort stolsbenen som syntes i bakgrunden och geggan runt Sallys öga då jag tycker att det stör bilden. Har även sparat färgen på halsbandet då jag tyckte att det var en fin detalj. 
 
 
Här nedan har ni några fler exempel på före och efterbilder som är fotade i JPEG och inte alls lika mycket redigerade som dessa över. Men som ni kan se så är det mest ljuset och ibland har jag tagit bort lite störingsobjekt såsom flugor med mera. 
Hoppas att ni tyckte om inlägget. Som sagt det kommer komma upp lite mer fototips och eventuellt lite mer redigeringstips under veckan. 
 
 
Hittills till HUR JAG REDIGERAR MINA BILDER





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: