FOTA BÄTTRE RIDHUSBILDER

| Postat i: Fototips
3
Har fått lite frågor om hur jag får så ljusa bilder när jag fotade i ridhus och jag tänkte skriva ner några punkter som man ska tänka på, hoppas att det blir till någon hjälp. 
 
Ljusstarkt objektiv, använd ett objektiv med så lågt bländarvärde som möjligt, jag fotar med f/2.8. 
- ISO, försök att fota med så lågt ISO som möjligt, det får bilderna att inte bli så brusiga. 
- RAW format, som jag skrivit innan så tycker jag verkligen om att fota i RAW då man kan efterarbeta bilden utan att försämra kvalitén. Om ni fotar i RAW behöver ni ett program som klarar av den filen. 
 
Så här ser bilden ut när den är helt obehandlad. 
 
Här har jag fixat exponering, kontrast samt lite färger i camera RAW.
 
Svårare än så är det faktikst inte, tyvärr så fotade jag dessa bilderna med lite för högt ISO så dem blev rätt rejält brusiga.
Hittills till FOTA BÄTTRE RIDHUSBILDER


Malin

Jag har jätte svårt för att fota mörka hästar i ridhus. Skimmlar går ganska bra ;)


URL: http://tildaomalin.blogg.se
Lina Green

Bilderna är inte ens i närheten av mina bilder, mina är s himla brusiga! Så säg inget haha!♥

Svar: Haha 😘
Matilda Blomqvist


URL: http://linagreeen.blogg.se/
Filippa

Jag tycker första bilden var mycket bättre! Den editerade versionen är för utfrätt och exponerad. Hade istället velat ha något ljusare än ursprungsbilden samt en knappt märkbar vinjettering för ljusa upp ljust motivet och inte för- och bakgrunden.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: