SVAR PÅ KOMMENTAR

| Postat i: Fototips
1
" Kan du berätta lite om din kamerautrustning? Alltså att berättar både positiva och negativa saker om tex objektiven eller kameran. Det skulle va jättekul! "
 
Fick denna kommentaren när jag var utomland och har helt glömt av den. Men självklart ska jag försöka skriva ett svar till dig :)
 
Kan börja med min kamera då. Jag har som sagt en canon 550d och jag har faktiskt vart väldigt nöjd över den. Väldigt enkel kamera som alla klarar av om jag säger så. ISO upp till 6400 vilket gör att det går att fota i mörka miljöer utan blixt. Sen får man en helt okej kvalité på bilderna. 
 
Tamron 70-200 f/2.8 - Detta objektiv har varit i min ägo i endast 2 månader ungefär men jag är väldigt nöjd med det. Superbra ljuskänslighet vilket är ett måste om du ska fota i mörka miljöer som till exempel ridhus. Skärpan är väldigt bra. Ett minus är att autofokusen är lite långsam, men inget som stör.
Några bilder tagna med objektivet:
 
Sigma 18-200 f/3.5-6.3 - Ett objektiv som jag inte använt så jätte flitigt nu det sista, men förut fotade jag en del med detta. Inget objektiv som faller mig i smaken tyvärr, det ä ganska så tungt för att inte vara så stort. Hade med mig det till Turkiet och det fungerade väll helt okej som ett allround objektiv. 
Bilder tagna med objektivet: (hittade tyvärr inga hästbilder på denna datorn)
 
Canon 75-300 f/4-5.6 - Ett superbra objektiv för en väldigt billig peng. Det är tyvärr inte så skarpt och inte så ljuskänsligt men det är ett riktigt bra objektiv för att lära sig med. 
Några bilder tagna med objektivet:
 
Canon 18-55mm f/3.5-5 - objektivet som föjler med kameran, tror knappt att jag använt det. Så har tyvärr inga bilder att visa er. 
 
Canon 50mm f/1.8 - Jag säger bara en sak. Om ni inte har detta objektivet KÖP DET! Det kostar inte ens en tusen lapp och det är så fruktansvärt bra att använda till all typ av poträttfoton. Har använt detta riktigt flitigt och har tyvärr råkat tappa både som varit i min ägo i golvet så de har gått sönder, så nu måste jag införskaffa mig ett nytt igen ;)
En hel del bilder har klickats med det i allafall, här är några:
 
 
 
Hittills till SVAR PÅ KOMMENTAR


Ellen

Hej! Funkar 50 mm objektivet även till att fota hästar? Typ hopp/ridbilder och även andra photoshoots med hästar och även mig? Vilka objektiv tycker du man bör ha om man fotar mycket häst men även outfits och natur osv? Kul inlägg och härlig blogg!
Kram Ellen

Svar: Detta objektiv fungerar utmärkt för all fotografering utom sportfoto, om du ska fota hopp/ridbilder rekommenderar jag ett objektiv med zoom på. Men detta fungerar utmärkt till porträttbilder :) Hoppas att du fick svar på din fråga, kram!
Matilda Blomqvist




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: